CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Friday, March 20, 2009

kelaparan yg berlaku..!!

PAGI HARI:
laungan emak bberapa kali,mmbuatkn aku tersedar dari tidur..stelah mnunaikn kwajipn kpd Illahi..aku kmbali k katil..(woaa...hatiku mlonjak-lonjak utk tdo kmbali)..emm,xpelah tdo r kejap(..setan manelh hasut aku nih..hisy)..sbelum tu aku smpat aplikasikn ape yg aku blaja kereta kpd bntuk skrip..hahaha..lantaklh..untuk sekian kali laungan emak msh kedengaran..aku pn bangun je la..dh kul 7 lbeh,baru terhegeh-hegeh nk gi bsiap..(ko tu dh la berjam-jam klu mandi..~bebelan emak~)..lagi pulak,bas ting-tong kul 8 pagi..(xpe2..aku nie orgnya punctual..)..

dh kul 8 nie..lantak ko lah fizah..!!(emak bsuara lagi)..dgn pantasnya aku muncul..nmpak sarapan kat dapur,,ergh..(aku nk makan!!dari malam td dh aku kbuluran coz leka layan internet..)..tp tgn ku smpt mncapai kuih cara tp cuma separuh..mm..jadilh..

bkejar utk mnunggu bas..(nmpaknye bas nie x punctual la..)..aku pn naik bas sprti kbiasaannya utk k bandar..smpai d terminal bas..aku terpaksa mnunggu van utk ke institut pemanduan kluang..dh la mnunggu kat sbelah gerai makanan..(aku dgn perut yg dh buat konsert rock nie..nak makan!!)..ermm..sabar2,kang tkot tertinggal van plak..
van pn datang..tunggu punyer tunggu..aku je sorang penumpang!!(heran la jugak..tp buat de'k je)..slame ni aku naik smpai 20 org penumpang..hisy..x muat2..

SIANG HARI:
hari nie,xde la berjanggut aku tggu...coz x ramai org hari ni nk blaja..aku pn bawak la kereta smpai k bandar..tp cuaca hari ni panas sgt..nasib baik ade aircon..yg x tahan kat trek r..bkn sj aircon x pasang,angin pn x..huh..dh la lme buat latihan kt situ..bpeluh-peluh aku d buatnye..pengajar tu kate aku ader peningkatan..bgus,utk diri aku..(dlm hati ni,dh2 la tu...cuaca panas nie..setitik air pn aku blom tegok hari ni..)..bile pengajar tu kate 'ok,dh'..(uhh..lega..)

TENGAH HARI:
dgn ringan kakiku mlangkah ke kantin yg trdpt d institut tu...(air,air,air..)..aku terpana apabila mndapati kantin tu TUTUP..alamak aii,dh tghari ni...perut dh smmgnye LAPAR..
nk kne tggu van lagi...tyme balik 2 org je penumpang nk k terminal bas..
tyme tggu bas,terjumpe la ngan org yg aku kenali,die bawak dua plastik besar yg berisi kek..
blaku la sdikit perbualan:

aku:dari mane ni..
die:balik kampung,jumpe makcik..(dlm hati,kampung die kt bandar..??)
aku:nie,utk niaga ae..
die:haah,nak beli tak, satu rm5.50..(dlm hati aku,klu boleh aku beli sume..n mkn terus..!..)
aku:emm,xpelah..(klu nk bwk balik rumah..baik aku mkn nasi..)

kami pn terus bbual tiba2 dtg la seorang peminta sedekah..mlihat die x bbuat ape2..aku pn hanye mndiamkn diri..pminta sedekah tu pn pergi mninggalkn kami..

die:dlu wktu blaja kat KL,rmai dh jmpe peminta sedekah yg menipu..
aku:oooo
die:ader sorang tu,kate buta..tp bile org xder..die pndang kiri kanan..pastu die simpan duit kertas dlm poket..yg tinggal duit syiling je..mnipu la tu kan..
aku:aehh..(tektik2 peminta sedekah..agaknye)
die:pastu,ader peminta sedekah ni,mngesot-ngesot,mmg teruk la keadaan die..pastu kan..ala..bile penguatkuasa tu datang..akak nmpk peminta sedekah tu lari!!
aku:lari!!ee..bleh plak..
die: tu r..bleh plak gitu kan..
aku:emm..ha, kak bas dh smpai..saye g dlu ae..(kami bsalaman..)

PETANG HARI:
ye ye..bas sampai..(dlm hati,nnti smpai rumah aku nk mkn byk2..)
dlm perjalanan,smpat plak bas ni bhenti beri penumpang2 ni beli air..aku x turun..segan la..mcm orang kbulur..makcik2 ni la rmai turun... beli air cendol la,air kelapa la,ader yg siap beli mknn lagi..huh..rse mcm naik bas rombongan..dlm otak dh siap pikir,balik kang aku nk minum air peti ksayangan aku tu..puas2..(klu xder air camne..?..erk..lantaklh)..antara penumpang pn cam ramah je..cam ni lah..budaya kt sini..(tp minuman berais dworang nie..agak mnggugat situasi aku r)(argh,nak air 2x)...dlm perjalanan ader org salah naik bas..mngarut btul..
~aduh..mcm2 ragam~

niatku nk tdo dbatalkn..gara2 perutku..sudah lapar tahap maximum...(tiada lagi konsert rock..agaknye sume dh pengsan kot..hahaha..argh..pedihnye..)
sebaik tiba di rumah........rumah aku atas bukit,so aku blari je..(dh lapar giler..hahaha)
msk je rumah,first thing aku buat ialah bukak tudung saji..ha!mane lauk ni?(xpe2,dlm periuk kot)..aku pn g r,bersihkn diri..sblum mnjamu mknn..
pastu aku yg khausan bukak la peti..ha!air aku dh hbes..mmm..bedal j la..btol sape ader air ni..
kemudian aku dapat mnjamu makanan..(rse dunia ni milik aku..hahaha)..

~sekian dari ceritaku yg mngisahkn tika aku kelaparan~


5 comments:

Anonymous said...

kbulurn nye!

Roxy Zaire Awod said...

akum, thanks for visiting and joined my blog. well... u got a talent to write. ermmm... i dont know what to write down here. but, i hope that we will exchange some idea about life, the way of thinking and so on and so forth... thanks again. Gracias!

Umar Safri said...

penceritaan yg bagus. berbakat menjadi novelis. teruskan mengasah ye. sekali-sekala hidup mcm tukan seronok, taklah skima memanjang hehe..

Anonymous said...

ambik tag dr ak ye
ambik tau
jgn x ambik

Anonymous said...

wey
ngko copy je soaln
yf ak tag tue ye
k r
chow cin cau